zamknij
zamknij
Tablica informacyjna
Informatory
Zapisy na szkolenia
Informatory - archiwum
Zeszyty nauczycielskie
Studia podyplomowe
  MEN
  Kuratorium
  ORE
  PCEN
  OKE
  KOWEZiU
Tablica informacyjna

 

 

 

baner


Zamknij galerię
Ładowanie zdjęć
Proszę czekać...

Promocję szkół czas zacząć …

Zbliża się koniec roku szkolnego, a więc i czas podjęcia decyzji przez młodzież szkół gimnazjalnych o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej.

 

Jest to również „ostatni dzwonek” dla szkół ponadgimnazjalnych, aby zachęcić młodzież do kontynuowania edukacji w ich szkołach. Na działania szkół w tym zakresie składają się:

  • targi edukacyjne;
  • spotkania promujące szkołę w gimnazjum;
  • „Otwarte drzwi w szkołach”;
  • filmy, spoty reklamowe (wyświetlane na różnych portalach społecznościowych, lokalnych telewizjach kablowych);
  • banery reklamowe, plakaty, ulotki.

Jest o kogo walczyć, bo coraz bardziej daje o sobie znać niż demograficzny. Przy tej okazji rodzi się pytanie, która z przytoczonych form promocji szkoły są najbardziej efektywne. Na pytanie to odpowiadają wyniki badań przeprowadzonych w roku szkolnym 2015/2016[1]. W ankiecie wzięło udział 825 uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych z 13 województw. Młodzież podawała średnio 3, 2 źródła informacji. Należy zaznaczyć, że grupa reprezentatywna z Podkarpacia wynosiła 0,1 %. Okazuje się, że źródłem informacji o szkole jest dla młodzieży są:

  • koledzy, znajomi i uczniowie/ absolwenci - 30,3 %;
  • źródła internetowe: Internet, strona internetowa szkoły, portale społecznościowe - 22,4 %;
  • spotkania w gimnazjum, otwarte drzwi, targi edukacyjne – 20,8 %;
  • rodzina – 9,5 %;
  • ulotka-informator – 8,1 %;
  • pracownicy sektora edukacji: nauczyciele, doradcy zawodowi, pedagog szkolny, pracownik kuratorium oświaty – 7,4 %;
  • pozostałe – 1,5 %.

Wyniki ankiety potwierdzają naszą intuicyjna wiedzę o tym, że najlepszym źródłem informacji są koledzy i znajomi. Kolejne wymienione na liście źródła informacji wskazują formy promocji na jakie szkoły ponadgimnazjalne powinny położyć większy nacisk. Pomocnymi w kampaniach rekrutacyjnych szkół są przyczyny, które decydują o wyborze konkretnej szkoły. Według wyników badań są to (wskazano pojedynczy czynnik):

  • zawód, perspektywa pracy: zainteresowania – zawód/proponowane kierunki, perspektywy pracy, przyszłe zarobki – 44,3 %;
  • marka (jakość) szkoły: dobra opinia uczniów, dobra opinia-marka szkoły, klimat szkoły, poziom, metody nauczania, dodatkowa oferta szkoły – 28,1 %;
  • lokalizacja, dojazd - 15,6 %;
  • działania szkoły skierowane do kandydatów: otwarte drzwi, spotkania promujące w gimnazjum, targi edukacyjne, ulotka/informator – 5,1 %;
  • rodzina: tradycja rodzinna, presja rodziny – 2,6 %;
  • źródła internetowe: strona internetowa szkoły, portale społecznościowe – 0,4 %;
  • pozostałe: ponieważ tu przyszli koledzy/koleżanki, tu się dostałem/przypadek, moda na szkołę – 4,0 %.

Pierwsze dwie przesłanki wskazują na to, że młodzież wybierając szkołę wykazuje, wbrew powszechnym opiniom o przypadkowości ich decyzji w tym zakresie, duży stopnień dojrzałości.

Przytoczone powyżej, tylko niektóre wyniki badań, dostarczają podpowiedzi o kierunkach działań rekrutacyjnych szkół ponadgimnazjalnych, które w rzeczywistości mogą być bardzo zróżnicowane i nowatorskie, a ich wybór zależy od pomysłowości i inwencji pracowników szkół. Szkołom życzymy efektywnych kampanii rekrutacyjnych, a uczniom satysfakcjonujących wyborów szkół.

 

 


[1] http://www.edukator.ore.edu.pl/wazne-decyzje-wybor-szkoly-czyli-promocji-czas-zaczac/

Bogdan Kruszakin, Wydział Doskonalenia Nauczycieli KOWEZiU


Zamknij galerię
Ładowanie zdjęć
Proszę czekać...

powrót do: Tablica informacyjna

wersja do druku

Centrum Egzaminacyjne ECDL
Akademia Lokalna Cisco
Współpraca z AGH
MAUT "Leonardo"
Konkurs informatyczny
Mielec stawia na zawodowców

Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu      ul. Wojska Polskiego 2B, 39-300 Mielec

tel. (fax): 17 788 51 94, 17 788 51 95,       e-mail sekretariat: ckp@ckp.edu.pl

CKPiDN jest wpisane do Rejestru Instytucji Szkoleniowych pod nr 2.18/00054/2010 i do Rejestru Agencji Zatrudnienia pod nr 6991