Szkolenie poświęcone jest praktycznym sposobom oceniania kształtującego, które wspiera rozwój dziecka, wzmacnia jego motywację wewnętrzną i poczucie sprawstwa. Uczestnicy poznają zasady formułowania informacji zwrotnej, techniki budowania kryteriów sukcesu oraz metody angażowania uczniów w proces uczenia się. Pokażemy, jak ocena może stać się narzędziem wspierającym, a nie stresującym – szczególnie w pracy z najmłodszymi uczniami.
W programie spotkania znajdą się zagadnienia:
Wprowadzenie do oceniania kształtującego:
- Czym jest ocenianie kształtujące i jak różni się od tradycyjnego oceniania?
- Rola nauczyciela jako przewodnika w procesie uczenia się.
- Wpływ oceniania na motywację wewnętrzną i poczucie sprawstwa ucznia.
Kryteria sukcesu i język zrozumiały dla ucznia:
- Jak wspólnie z dziećmi ustalać cele lekcji i kryteria sukcesu („Na co będziemy zwracać uwagę?”).
- Formułowanie prostych, jasnych i pozytywnych komunikatów dla najmłodszych uczniów.
- Przykłady praktyczne: tablica kryteriów, obrazkowe checklisty, karty samooceny.
Informacja zwrotna – jak mówić, żeby dziecko chciało się uczyć?
- Zasady dobrej informacji zwrotnej (co już potrafisz, co możesz poprawić, jak to zrobić).
- Błędy w dawaniu feedbacku – czego unikać.
- Ćwiczenia praktyczne: tworzenie przykładowych informacji zwrotnych do prac uczniów.
Angażowanie ucznia w proces uczenia się:
- Techniki samooceny i oceny koleżeńskiej dostosowane do wieku wczesnoszkolnego.
- Proste narzędzia: buźki, skale emocji, karty refleksji, sygnalizatory świetlne.
- Wspólne świętowanie postępów – jak doceniać, a nie tylko oceniać.
Ocena jako narzędzie wspierające, a nie stresujące:
- Jak budować atmosferę bezpieczeństwa i zaufania w klasie.
- Ocena jako część procesu uczenia się, a nie „koniec drogi”.
- Przykłady dobrych praktyk z edukacji wczesnoszkolnej.
- Mini-sesja refleksyjna: jak wprowadzić elementy oceniania kształtującego w swojej klasie od jutra?
Szkolenie odbędzie się on-line 28 października 2025 r. w godz. 17.00-19.30, a poprowadzi je Jolanta Okuniewska*
Zapisy >>>>tutaj<<<<
Uczestnicy szkolenia otrzymują zaświadczenia.
Link do spotkaniem zostanie przesłany zgłoszonym przed szkoleniem.
Serdecznie zapraszamy
Doradcy metodyczni z Powiatowego Ośrodka Metodycznego przy Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu
Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie. Była wieloletnią ambasadorką międzynarodowego programu eTwinning, jest trenerką kodowania, edukatorką i trenerką umiejętności cyfrowych. W zawodzie od ponad 36 lat. W grudniu 2015 roku znalazła się w finale 50 najlepszych nauczycieli świata w konkursie Global Teacher Prize. W uznaniu osiągnięć w roku 2016 uzyskała tytuł Honorowy Profesor Oświaty. Trzykrotnie znalazła się na liście 100 osób uznanych przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce za mające wpływ na rozwój umiejętności cyfrowych Polaków. Publikuje w czasopismach i na portalach edukacyjnych, prowadzi webinary wspierające nauczycieli w ich pracy. Jest prekursorką stosowania tabletów w edukacji dzieci młodszych. Należy do grupy Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Współpracuje z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Cyfrowym Dialogiem, Harper Collins, wspiera programy promujące czytelnictwo dzieci. Jest autorką scenariuszy dla nauczycieli wczesnoszkolnych dotyczących różnych tematów powstałych na podstawie książek serii Czytam sobie oraz scenariuszy zajęć dotyczących emocji związanych z kodowaniem. Współtworzy podręcznik dla klas I-III dla wydawnictwa MAC Edukacja pt. Ale to ciekawe. Członkini Rady programowej SPRUC oraz Fundacji Teach for Poland.
