W dniu 20 czerwca 2023 r. w CKPiDN w Mielcu zakończyliśmy realizację przedsięwzięcia prowadzonego w ramach współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną, polegającego na przeprowadzeniu próbnych zastosowań zadań do części praktycznej egzaminu zawodowego dla kwalifikacji w zawodzie technik robotyki czyli tzw. standaryzacji zadań egzaminacyjnych.
CKE realizująca projekt Rozwój banków zadań do egzaminu zawodowego zaprosiła naszą placówkę do współpracy przy standaryzacji ze względu na nasze doświadczenie w kształceniu w zawodzie technik robotyk.
W dniu 27 maja 2023 r. w ramach XIII Mieleckiego Festiwalu Nauki i Techniki została przeprowadzona standaryzacja pierwszego zestawu zadań egzaminacyjnych dla kwalifikacji ELM.07 (Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki) i ELM.08 (Eksploatacja i programowanie systemów robotyki) a 20 czerwca standaryzowaliśmy kolejne zadanie dla kwalifikacji ELM.08.
Standaryzacja zadań egzaminacyjnych stanowi jeden z etapów prac nad przygotowaniem egzaminu zawodowego - sprawdza poprawność redakcyjną zadań, trafność doboru treści egzaminacyjnych, możliwość wykonania zadania w zaplanowanym czasie. Próbnego zastosowania zadań (standaryzacji) dokonuje się z dużym wyprzedzeniem. Nie ma też gwarancji, że badane zadania rzeczywiście zostaną wykorzystane na egzaminie, bo właśnie standaryzacja ma sprawdzić ich trafność, poprawność i rzetelność oraz określić poziom trudności. Do egzaminu wybierane są wyłącznie zadania wysokiej jakości, dobrane według reguł pomiaru dydaktycznego.
Zadania do standaryzacji przekazała Centralna komisja Egzaminacyjna.
Uczniowie klasy 3AR wykonali trzy zadania z kwalifikacji ELM.07 i cztery zadania z kwalifikacji ELM.08. Każde zadanie wykonywane było przez dwóch lub trzech zdających. Wyposażenie pracowni CKPiDN umożliwiło wykonanie zadań z kwalifikacji ELM.08 na dwóch rodzajach robotów: KUKA oraz ASTORINO. Wykonanie poszczególnych zadań przez zdających zostało ocenione przez egzaminatorów. Egzaminatorzy oceniali też konstrukcje zadań egzaminacyjnych i ich czytelność, trafność doboru kryteriów oceniania przygotowanych dla poszczególnych zadań a także dobór wyposażenia stanowisk egzaminacyjnych zaproponowany przez autorów zadań.
Swoje uwagi dotyczące wykonywanych zadań mogli też przekazać sami zdający.
Po przeprowadzeniu wszystkich sesji egzaminacyjnych zostały sporządzone raporty z przeprowadzenia próbnego zastosowania każdego z zadań. Raporty zostały przesłane do CKE za pośrednictwem specjalnej platformy internetowej.